معرفی نرم‌افزار (Rapid miner) معرفی نرم‌افزار و قابلیت‌های آن

نرم‌افزار RapidMiner یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای داده‌کاوی طی سال‌های اخیر بوده است. متن‌باز بودن و استفاده از کتابخانه‌های آن برای برنامه نویسان به همراه امکان استفاده از محیط گرافیکی آن بدون استفاده از دانش برنامه‌نویسی باعث گشته طیف متنوعی از کاربران به سراغ این ابزار متمایل گردند. تنوع الگوریتم‌های آماده‌سازی و مدل‌سازی در این ابزار باعث شده تا بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی، دانشگاهی و همچنین پروژه‌های اجرایی حداقل بخشی از روند پیاده‌سازی مدل‌ها را در این ابزار مورد آزمایش قرار دهند.

این محصول در سال‌های ابتدایی عرضه یعنی سال ۲۰۰۱ بانام YALE Yet Another Learning Environment شناخته می‌شد. به‌مرورزمان و هم‌زمان با افزایش قابلیت‌ها در سال‌های متمادی نهایتاً در سال ۲۰۰۷ نام نرم‌افزار به نام کنونی آن یعنی RapidMiner تغییر پیدا کرد. این نرم‌افزار به جهت سادگی کارکرد آن در سال‌های اخیر توجه بسیاری از محققین و دانشجویان را به خود جلب کرده است و از طرفی مدل توسعه متن‌باز این محصول نیز باعث شده است تا برنامه نویسان تمایل بیشتری به توسعه آن داشته باشند. این نرم‌افزار از الگوریتم‌های مختلفی برای آماده‌سازی و مدل‌سازی اطلاعات استفاده می‌کند که همین طیف گسترده گزینه‌های قابل انتخاب باعث شده است تا پروژه‌های دانشگاهی زیادی لااقل برای قسمت‌هایی از کارشان از این محصول قدرتمند استفاده کنند. محیط گرافیکی این برنامه به‌صورت مطلوب و زیبایی طراحی‌شده و کاربران بدون دانش برنامه‌نویسی می‌توانند به‌راحتی با قسمت‌های مختلف برنامه ارتباط برقرار کنند.

RapidMiner نرم‌افزاری توانمند در مباحث داده‌کاوی، یادگیری ماشینی، تحلیل و پیش‌بینی و تحلیل کسب‌وکار است. این برنامه کاربردهای زیادی هم در امور تجاری و کسب‌وکار و هم در امور تحقیقاتی، آموزشی، یادگیری و دارد. محققین و افراد علاقه‌مند به مباحث داده‌کاوی و یادگیری ماشینی می‌توانند با استفاده از این برنامه تمامی مراحل موردنیاز را از آماده‌سازی اطلاعات اولیه گرفته تا بصری کردن نتایج، ارزیابی و اعتبار سنجی و بهینه‌سازی خروجی را در یک محیط یکپارچه و واحد انجام دهند. هسته اصلی این پلتفرم نرم‌افزاری به‌صورت متن‌باز و رایگان عرضه‌شده است که بر اساس آن محصولات رایگان و تجاری زیادی نوشته‌شده است.

این نرم‌افزار یک ابزار داده‌کاوی متن‌باز است که با زبان جاوا نوشته‌شده است و از سال 2001 تابه‌حال، توسعه داده‌شده است. در این نرم‌افزار سعی گروه توسعه‌دهنده، بر آن بوده است که تا حد امکان تمامی الگوریتم‌های رایج داده‌کاوی و هم‌چنین یادگیری ماشین پوشش داده شوند. به‌گونه‌ای که حتی این امکان برای نرم‌افزار فراهم‌شده است تا بتوان سایر ابزار‌های متن‌باز داده‌کاوی را نیز به آن الحاق نمود. رابط گرافیکی شکیل و کاربر‌پسند نرم‌افزار نیز آن را یک سر و گردن بالاتر از سایر ابزار‌های رقیب قرار می‌دهد. از نقاط قوت نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 ارائه گزارش و رونوشت از مراحل اجرای الگوریتم

ظاهر پرداخته و آراسته

نمای گرافیکی خوب

قابلیت تطابق با فایل‌های خروجی بسیاری از نرم‌افزار‌ها مانند Excel

امکان تصحیح و خطایابی بسیار سریع

وجود آموزش‌های ویدیویی مناسب که برای این نرم‌افزار تهیه‌شده و در وب قرار داده‌شده است

 مستندات شامل راهنمای بسیاری از عملگر‌ها در نرم‌افزار

 امکان اجرای هم‌زمان الگوریتم‌های یادگیری متفاوت در نرم‌افزار و مقایسه آن‌ها با یکدیگر در ابزار در نظر گرفته‌شده است

امکانات ویژه در این ابزار:

 به دلیل پیاده‌سازی و توسعه این نرم‌افزار با استفاده از زبان جاوا، امکان کار در سیستم‌های عامل‌ مختلف ازجمله ویندوز، لینوکس و سیستم‌های مکینتاش برای این نرم‌افزار وجود دارد.

امکانات متن‌کاوی نیز در این نرم‌افزار پیش‌بینی‌شده است.

کلیه الگوریتم‌های یادگیری مدل در نرم‌افزار داده‌کاوی WEKA پس از به همگام‌سازی RapidMiner به نرم‌افزار اضافه خواهند شد.

لازم به ذکر است این نرم‌افزار به‌عنوان پرکاربردترین نرم‌افزار داده‌کاوی در سال ۲۰۱۴ شناخته‌شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.